Diversitate şi modele de predare în context european

Activitatea de job shadowing de 3 zile în Novara, Italia, 25-28 mai 2023, mi-a oferit prilejul de a-mi îmbogăţi cunoștinţele metodice, culturale și lingvistice, punând accent pe modalităţile de lucru cu elevii din instituţia gazdă.
Obiectivul principal al proiectului a fost dezvoltarea profesională și personală a cadrelor didactice prin participarea la activităţi de observare în străinătate, cu scopul de a învăța noi strategii activ-participative utilizate în activitățile de predare-învățare-evaluare.
Un alt obiectiv major al celui de-al doilea flux al mobilităţii, a constituit oportunitatea de a intra în contact cu paradigme educaționale inovatoare și, totodată, de a înțelege că toți elevii, indiferent de nevoile educaționale speciale, de rasă, etnie sau religie au dreptul de a învăța într-o școală prietenoasă. Mobilitatea a oferit șansa cunoaşterii unor aspecte specifice ale culturii şi civilizaţiei italiene.
În cadrul acestei instituții, Technical Institute Omar (IstitutoTecnico Industriale „Giuseppe Omar”), am dobândit noi competențe inovatoare în domeniul pedagogiei și al dezvoltarii unor activități comune, precum și a unor competențe de limbă italiană care mă vor ajuta să le utilizez ca instrumente de lucru în clasă.
Programul la care am asistat a propus un amestec de învățare formală, informală și nonformală, inclusiv învățarea în clasă, în laboratoare sau ateliere de lucru, job shadowing, observarea, schimburi de bună practică, facilitarea dezvoltării personale, cum ar fi capacitatea de adaptare la situații noi.
În plus, la finalul programului, am stabilit cu doamna profesor de italiană a acestei instituţii, Francesca Bergamaschi, ca proiectul nostru să nu se încheie aici şi conexiunea cu colegii din Novara să se dezvolte prin activități comune.
Mobilitatea s-a adresat cadrelor didactice, ca grup țintă relevant, vizând consolidarea competențelor profesionale , îmbunătățirea abilităților de a răspunde nevoilor elevilor și de a face față diversității acestora, având ca impact dezvoltarea competenţei interculturale în sala de clasă prin metodologii active și experiențiale, abilități sporite de cunoaștere și înțelegere a tuturor elevilor, capacitatea de a compara, de a reflecta, capacitatea de a determina obiectivele și dispozitivele educaționale cele mai potrivite pentru a răspunde nevoilor specifice ale unui public multicultural la școală.
În urma acestei experienţe de formare profesionlă, voi realiza diverse activități de transfer al rezultatelor (cunoștințe, metode, instrumente), împreună cu colegele care au făcut parte din acelaşi proiect, dar şi cu alte cadre didactice din şcoala noastră sau din instituţia gazdă, voi participa la ateliere de lucru, voi elaborara o comunicare despre această formare, participând la simpozionul național "Responsabilitate publică în educație", voi organiza activităţi pe tema Arta - liantul dintre noi cu ocazia desfășurării Zilelelor Erasmus – Noiembrie 2023, voi iniția și derula un proiect E-twinning în anul școlar 2023-2024 cu tema Arta include, nu exclude în colaborare cu prof. Ionescu Florentina și Trifan Deniz, voi redacta periodic materiale pentru blogul Liceului Teoretic „Ovidius” pentru reflectarea activităților derulate în cadrul proiectului şi voi derula activităţi, proiecte tematice privind incluziunea.
Totul a fost interactiv. Am participat la ateliere de lucru, am combinat munca cu activităţile practice, de laborator, am descoperit că într-un liceu tehnic elevii sunt valorizaţi; implicați nu doar în activități de învățare sau memorare. Colegii italieni ne-au împărtășit practici de învățare, metode de predare și dezvoltare ale acestora, folosind materiale diverse.
Ca rezultate așteptate, se preconizează a se obține: dobândirea de achiziții curriculare impuse de procesul de integrare în spațiul european, creșterea prestigiului instituției de învățământ, îmbunătățirea rezultatelor școlare , a acceptării și toleranței, satisfacție faţă de actul educational, îmbunătățirea tuturor palierelor vieții școlare, diversificarea ofertei școlare, creșterea prestigiului şcolii la nivel local, naţional și internațional,valorificarea exemplelor de bune practici.
A fost o plăcere să fac parte din echipa acestui proiect. Cu toate că activitatile au fost intense, a meritat, întrucât mi-am dezvoltat abilitățile didactice, de asemenea mi-am îmbunătățit și aprofundat cunoștințele în limba italiană și am reușit să mă împrietenesc şi să dialoghez cu persoane de altă naționalitate.
Mulțumim gazdelor noastre din Italia, domnului director, profesor Francesco Ticozzi, doamnei profesor de fizică Alina Popescu, mentorul şi persoana de contact, profesorilor școlii care ne-au acordat tot sprijinul pentru buna desfășurare a mobilității Erasmus+.
![]() |
![]() |
![]() |